Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej „ Z ekologią za pan brat”
W roku szkolnym 2020/2021 w klasach 1-3 realizowana była innowacja pedagogiczna pt. „Z ekologią za pan brat”. Opracowanie programu innowacyjnego „Z ekologią za pan brat” miało na celu wyposażyć dzieci w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć im świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania wobec ochrony środowiska.
W miesiącu październiku odbyły się pierwsze zajęcia, na których uczniowie mieli okazję poznać ich tematykę i działania jakie będą podejmować w ramach programu innowacyjnego. Dowiedzieli się również, że są częścią przyrody-bogactwa natury i pełnią bardzo ważną funkcję w środowisku. W tym miesiącu została ogłoszona również zbiórka surowców wtórnych; zakrętki, akcja z klejem Amos.
W kolejnych miesiącach realizowane były następujące tematy i działania:
– Jesteśmy częścią przyrody-bogactwa natury
– Wyjście do lasu połączone z obserwacją otoczenia
– Dbamy o zwierzęta – zwierzęta chronione w Polsce
– Ekologia – ważna sprawa
– Czyste powietrze: Smog czy Smok?
– Pstryczek Elektryczek – O tym jak oszczędzać prąd
– Oszczędzamy wodę
– Porządek w śmieciach? Segregujemy!
– Zabawka ekologiczna- praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych
– Rośliny chronione w Polsce
– Drugie życie podkoszulka
– Zasady ekologiczne savoir-vivre- podsumowanie zajęć
Dokonywano ewaluacji podejmowanych działań poprzez:
– bieżąca obserwację wiedzy i dokonań uczniów,
– osiągnięcia, sukcesy, porażki uczniów w czasie zajęć i aktywności objętych programem,
– analizę i ocenę prac wykonywanych podczas zajęć (plakaty, opisy, projekty, wytwory plastyczno-techniczne), – umieszczanie relacji fotograficznych prac, wytworów na stronie szkoły,
– przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród rodziców i uczniów uczestniczących w zajęciach.
Efekty
– innowacja pedagogiczna realizowana w Zespole Szkół nr 3 w Przytkowicach w klasa 1-3 w roku szkolnym 2020/2021 przyczyniła się do wzrostu świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców,
– rozwijania poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko, gotowość ratowania planety poprzez wdrażanie w codzienne życie postaw proekologicznych,
– przenoszenia dobrych wzorców i nawyków ekologicznych ze szkoły do środowiska rodzinnego.
– biorąc udział w akcji
kleju Amos, dzieci
spełnili warunki tej akcji
i otrzymali 60 klejów oraz możliwość
dalszego udziału w akcji,
– wzbudzania poczucia świadomości, że działając w grupie, możemy więcej zdziałać dla naszej planety,
– uczestnicy poszerzyli
swoją wiedzę na temat; lasu, roślin i zwierząt chronionych, mieli sposobność
bezpośredniego świadomego kontaktu
z przyrodą,
– budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój poznawczy i twórczy swoich uczniów.
Wnioski:
Z przeprowadzonej ankiety wśród rodziców i dzieci wynika, że tego typu zajęcia w szkole są potrzebne, dzieci chętnie w nich uczestniczą i dzielą się zdobytą wiedzą. Tematyka zajęć była interesująca a przygotowanie materiałów potrzebnych na zajęcia nie było uciążliwe. Ponadto dzieci wyraziły chęć stosowania zachowań proekologicznych w życiu codziennym. Podczas realizacji projektów, prac uczniowie wykazywali się kreatywnością i ogromnym zaangażowaniem a umieszczanie relacji z poszczególnych zadań podejmowanych w ramach innowacji na stronie internetowej szkoły przyczyniło się do budowania pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich uczniów. Dzieci wyraziły również chęć udziału w innych zajęciach, gdyż dzięki nim można się więcej nauczyć, poszerzyć wiedzę o otaczającym świecie i spędzić przyjemnie czas wśród rówieśników.
Uwieńczeniem innowacji było wręczenie dyplomów wszystkim uczestnikom zajęć.
Grażyna Zwierz